CONSUM RESPONSABLE. La compra de proximitat.

Consum responsable

La nostra actitud davant del consum ens pot ajudar a millorar el món que ens envolta. Poc a poc, els consumidors ens anem tornant més crítics enlloc de tenir una actitud de ramat d’ovelles, i cada cop son més els que pensen que les decisions de consum que prenem repercuteixen més enllà del nostre benefici personal o fins i tot d'un capritx. Al cap i a la fi, la destrucció de la industria tèxtil del nostre país es va donar perquè ens vam posar a comprar roba que venia de bastant lluny però que ens resutava més barata. I no ho vam fer per necessitat, no ens enganyem, ja que el consum va augmentar de manera exagerada. Per exemple, des del 1994 ens comprem més peces de roba per persona, i es gasten més diners en roba,  mentre les empreses tèxtils d’aquí han anat tancant. 

Així doncs, si el consum fos un acte plenament responsable que fet des de la individualitat però adonant-nos de que pren una dimensió social, de que també afecta a altra gent, ens estalviaríem la destrucció de llocs de treball, com  també la del nostre medi. Conscients d’aquesta força col·lectiva, molts consumidors s’uneixen i formen les organitzacions de consumidors o van canviant els seus hàbits de consum.
 
L’interès per la compra ecològica, per exemple amb els aliments lliures de pesticides i fertilitzants químics, s’ha vist enriquit per la consciència en la responsabilitat d’altres impactes (com el consum de combustible, l’emissió de CO2, l’excés d’intermediaris que disparen els preus i ofeguen els productors, o les condicions laborals de les persones que hi treballen…). I tot això passa mentre es es van enfortint les noves demandes dels consumidors, que reclamen també aliments de proximitat, de temporada i amb un mètode de cultiu que tingui cura de no contaminar el territori,  preservi la biodiversitat i generi productes saludables per al consum.

Espanya és el primer productor de la Unió Europea i el sisè del món quant a superfície amb segell ecològic. El consum de productes biològics experimenta un autèntic auge a l'estat Espanyol malgrat la crisi. Però com passa sovint, al sud dels Pirineus ens quedem enrere. Segons explica Tom Kucharz, coordinador d’agroecologia d’Ecologistes en Acció. “És positiu l’augment a Espanya de la producció d’aliments certificats com a ecològics; però la majoria es destina a l’exportació, la qual cosa representa una despesa energètica immensa i un gran volum de generació de gasos hivernacle.” O sigui, que a grans trets, generem més productes de baix impacte ambiental dels que consumim.

Poc a poc, anem avançant. El conèixer el munt de porqueria abocada per terra, mar i aire que suposa traslladar bens de consum d’orígens llunyans i les noves demandes socials, expliquen la irrupció d’iniciatives a favor dels aliments de proximitat i de temporada que comporten un canvi de model agrari per afavorir la venda en canals curts, amb el menor nombre d’intermediaris possible. En altres paraules, augmenta la demanda d’aquests productes perquè augmenta el nombre de persones que es preocupen per la seva salut, pel mon que deixen als seus fills, o per la pròpia responsabilitat en les condicions de vida i de treball de persones que ni coneix.

La venda de proximitat li deu molt al moviment dels consumidors que busquen la relació directa entre el productor i el consumidor per obtenir les màximes garanties de qualitat i de respecte al medi ambient, sense que la certificació del segell ecològic resulti ja imprescindible. I les modalitats en què es manifesta aquesta tendència són nombroses i diverses: la compra directa a la finca, els mercats setmanals directes, l’agrupació de productors amb magatzems per a la venda directa diària, la venda a grups de consumidors, la comercialització de caixes de fruita o verdura fresca encarregats per internet...

Emili Aguilera, responsable de l’àrea de productes ecològics d’Unió de Pagesos, opina que “el consumidor cada dia és més exigent” i reclama productes de qualitat totalment ecològics en tots els àmbits possibles i sempre respectant el medi ambient. L’important és que un producte estigui identificat i es digui on s’ha produït. Amb els productes ecològics, hem avançat molt aquests deu anys. És fonamental que el producte tingui la mínima petjada de carboni (emissions de CO2 per km recorregut) possible”.

Si vols saber més, aquí tens una entrevista a Martí Boada, professor de la UAB , que ens explica que el sector agroalimentària és el més important del país i  parla de la importància de l'agricultura i el comerç de proximitat  i la seva contribució a reduir les emissions de CO2 a l'atmosfera i en la preservació del territori.

 








Ens hem intentat centrar en els aliments, pel que ens toca econòmicament i per que  ens afecta de manera directa en la nostra salut. Però hi ha molts àmbits de consum en els que podriem començar a deixar enrera l’actitud de compra de “Pan para hoy, hambre para mañana”, sens dubte és més bò a llarg termini comprar menys, però millor. Així que ja ho sabem, tenim molts motius per mirar una mica més les etiquetes i procurar comprar productes de proximitat.



Enllaços:
 
La guia Compra a pagés de la Gastroteca.cat, vol promoure el consum de proximitat i et posa en contacte amb les explotacions que fan venda directa a catalunya. Podem fer cistelles de Nadal ben maques i bones per a tots:

i a l’Urgell:              http://www.gastroteca.cat/content/pdf/compra_a_pages_urgell.pdf

 
 
La Guia del consum responsable d’aliments publicada per la OCUC (Organització de consumidors i usuàris de Catalunya), ens dóna molta informació detallada del poder d’influència i repercusió que te el consumidor:

I per quan no vulguem cuinar, també tenim la guia de restaurants Km0 de Catalunya, A taula amb Km0  de la editorial Pol·len. Si vols un àpat per redescobrir aliments autòctons, pots fer una ullada a la web de restaurants Km 0:


Bon profit i bon consum!

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article